Tilsynsrapport for Daginstitutionen Klatretræet – december 2024
1. Fakta om tilsyn i Høje Taastrup Kommune
Tilsynet i Høje Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis hvert andet år. Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan du læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.
Den toårige tilsynsperiode omtales hhv. som År1 og År2 i tilsynet. Den ordinære tilsynsperiode ligger fra september til maj. Forvaltningen kan komme på tilsyn udenfor den ordinære tilsynsperiode. Informationer om det konkrete tilsyn vil fremgå af tilsynsrapporten.
Tilsynet har både til formål at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet. Alle dagtilbud udarbejder et fokus for udvikling og en udviklingsplan, i forlængelse af tilsynet. Fokus for udvikling vil fremgå af dagtilbuddets hjemmeside.
Det vil fremgå af tilsynsrapporten om de enkelte dele af tilsynet har givet anledning til en forventning om udvikling, en anbefaling eller om tilsynet ikke har givet anledning til nogen bemærkninger. Mens ledelsen i dagtilbuddet har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling, har ledelsen blot ansvar for at tage stilling til forvaltningens anbefalinger og efterleve det der vurderes relevant.
Hvis tilsynet finder, at der er anledning til bekymring, kommer dagtilbuddet under skærpet tilsyn. I dette tilfælde sikrer forvaltningen at der udarbejdes en handleplan, følges op på aftalerne i handleplanen og at der gennemføres en opfølgende vurdering. Det vil fremgå af rapporten, hvis et dagtilbud er under skærpet tilsyn.
Hvis tilsynet finder, at der er anledning til alvorlig bekymring er forvaltningen forpligtet til at udarbejde en handleplan med inddragelse af forældrebestyrelsen. Dette vil fremgå af tilsynsrapporten.
2. Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet
Dagtilbudstype: Dagtilbuddet Klatretræet er en kommunal daginstitution, som indgår i Klynge I sammen med dagtilbuddene Frøen og Lindetræet afdeling 1 og afdeling 2.
Forældresamarbejde: Klynge I har en forældrebestyrelse. Dagtilbuddet Klatretræet har en kontaktforældregruppe.
Tilsyn: Ordinær tilsynsdialog med ledelse og medarbejdere, svarende til tilsynets År2 i tilsynsperioden 2024-25.
Deltagere ved tilsynsdialog:
Tilsynsførende Rikke Toldam
Klyngeleder Lisbeth Mathiesen
Sprogvejleder Selma Kucak
Sprogvejleder Henriette Hentrich
Fagligt fyrtårn Anja Jensen
Konstitueret pædagogisk leder Tanja Friedrichsen
3. Samlet konklusion på tilsynet
Tilsynsdialogen har ikke givet anledning til bekymring.
4. Dagtilbuddets fokus for udvikling
Alle dagtilbud udarbejder et udviklingsfokus i forlængelse af tilsynet.
Her kan du læse fokuspunkter for Daginstitutionen Klatretræet.
5. Bemærkninger med relevans for tilsynet
Klyngeleder Lisbet Mathiesen har tidligere bestredet både klyngelederfunktion og pædagogisk ledelse af Klatretræet. Pr. 25. november 2024 er Tanja Friedrichsen konstitueret pædagogisk leder i dagtilbuddet.
6. Tilsynets temaer (pkt. 7-9)
Pkt. 7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis med afsæt i den generelle kapacitet til kvalitetsudvikling, psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
Pkt. 8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med udviklingsplaner, læreplansmål, evalueringskultur og organisatorisk læring.
Pkt. 9. Kvalitetsudvikling i den sprogunderstøttende indsats, herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimulering og vejledning til forældre, samt vurdering af sproglæringsmiljøet og kapaciteten til at foretage datainformeret tilpasning af det sproglige læringsmiljø.
7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis.
Forskning i børns udvikling og læring er i konstant udvikling og samfundet forandrer sig kontinuerligt i forhold til eks. ændrede familiemønstre, diversitet, forandringer i børns behov o.a.. Dagtilbud skal løbende tilpasse sig nye opgaver og dagtilbudsloven peger på at ledelsen har ansvar for at dagtilbuddet har en evalueringskultur der løbende kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 9 stk. 2. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på forudsætninger for implementering af en værdiskabende evalueringskultur, herunder:
Dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling i dagtilbuddet generelt set og særlig med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
7A. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling generelt og særligt med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
Tilsynet giver anledning til følgende anbefaling:
Det anbefales dagtilbuddet at øge den generelle indsigt i, hvordan man kan arbejde med at styrke den psykologiske tryghed yderligere med henblik på at opnå endnu mere læring af de faglige dialoger i den pædagogiske hverdagspraksis.
Begrundelse:
Generelt er der et rigtig godt og respektfuldt samarbejde i dagtilbuddet, hvor der også er arbejdet med, hvordan man adskiller private aspekter fra faglige aspekter. Der er dog fortsat behov for at afsøge, hvordan man i endnu højere grad kan sikre plads til pædagogisk uenighed og få flest mulige perspektiver på de almene udfordringer i praksis.
Dagtilbuddet har i øvrigt fokus på at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling gennem systematisk positionering af dagtilbuddets sprogvejledere og faglige fyrtårn, som ressourcer til understøttelse af kvalitetsudvikling og der sættes tid af til faglige drøftelser og sparring med leder og/eller kolleger på tværs af dagtilbuddet.
I samarbejdet mellem sprogvejledere, fagligt fyrtårn og ledelse er der ydermere et værdiskabende fokus på at arbejde med udfordringer i opløbet, således at vanskelige opgaver kommer på dagsorden i tide, så de kan håndteres i fællesskab.
8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder opfølgning på udviklingsplan, læreplansmål og organisatorisk læring.
Dagtilbuddets praksis skal løbende tilpasse sig nye opgaver i overensstemmelse med børnenes behov og dagtilbudsloven peger på at dagtilbuddet har ansvar for løbende at kvalificere det pædagogiske læringsmiljø, således at alle børn trives og udvikler sig.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 7 Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv
Jf. BEK nr. 968 af 28/06/2018 § 1. Den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanslovgivningens mål om evalueringskultur med fokus på inddragelse af data, analyse og praksisjustering.
Dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet.
8A. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse
Tilsynet giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Der er skabt et godt samspil mellem målene i læreplanen og den fortløbende planlægning af dagtilbuddets aktiviteter.
8B. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med systematisk inddragelse af data, analyse og praksisjustering til styrkelse af dagtilbuddets evalueringskultur
Tilsynet giver anledning til følgende anbefaling:
Dagtilbuddet anbefales at fastholde og forstærke princippet om systematiske genbesøg af tematikker der er under udvikling.
Det anbefales dagtilbuddet at planlægge dokumentationsindsamling, evalueringstidspunkt og evalueringsmetode før man igangsætter realisering af sin udviklingsplan. Derved bliver det lettere at samle relevant data til brug for analyse og evaluering og opnå endnu mere læring af udviklingsforløbet.
Begrundelse:
Dagtilbuddet fravalgte at gennemføre observationer i egen praksis i forbindelse med realisering af den seneste udviklingsplan. Opgaven er relativ ny og blev fravalgt grundet oplevelsen af tidsmangel i forhold til at gennemføre et kvalificeret forløb som kunne give anledning til læring for de involverede parter.
Dagtilbuddet har erfaret at det er udfordrende at komme i mål med evaluering. Man har let ved at blive begejstret for fælles udviklingsplaner og arbejder med stor gejst i den første tid, hvorefter hverdagen overtager opmærksomheden og det bliver let at kaste sig over den næste udviklingsproces inden man har evalueret og draget læring af den første.
8C. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet
Tilsynet giver anledning til følgende anbefaling:
Det anbefales dagtilbuddet at skabe opmærksomhed på de eksisterende erfaringer med at indsamle data og lægge til grund for analyse, således at man styrker erkendelsen af at være i færd med at udvikle en evalueringskultur, som i nogen sammenhænge giver anledning til væsentlig organisatorisk læring.
Begrundelse:
Dagtilbuddet gennemførte en delvis evaluering af læreplansarbejdet i 2023. Her erkendte man, at det var vanskeligt at evaluere, da der ikke var samlet data ind fra de forgangne læreplansprocesser.
Dagtilbuddet beskriver en aftale der er indgået i huset, om at gennemføre ugeplanlægning som en fast del af dagtilbuddets praksis. Da ugeplanlægningen ikke gennemføres så ofte som man ønsker sig, har man besluttet sig for systematisk at notere årsagen, hver gang man fraviger ugeplanlægningen. Der er dernæst lagt planer for at analysere den indsamlede data og afdække, hvad der generelt forhindrer at man har den praksis man ønsker sig. Dernæst vil dagtilbuddet evaluere og træffe beslutning om eventuelle justeringer.
Dette er et eksemplarisk eksempel på indsamling af data til brug for organisatorisk læring.
9. Det sproglige læringsmiljø i dagtilbuddets praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimuleringsansvar og tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer.
Forskning i børns sproglige udvikling viser, at barnets tidlige år er centrale for den sproglige udvikling og har varig indflydelse på barnets sproglige udvikling gennem hele barnets opvækst. Sprogvurderinger skaber et værdifuldt indblik i barnets sproglige styrker og udfordringer, hvilket gør det muligt at tilpasse den sprogunderstøttende indsats efter barnets specifikke behov og dermed understøtte barnets trivsel, læring og sociale liv.
Dagtilbudsloven §11 stk. 7 foreskriver at: Dagtilbuddet har ansvar for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på: dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger i høj kvalitet, i overensstemmelse med sprogvurderingsmaterialets formål.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser, samt sikre inddragelse og yde relevant vejledning til forældre
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve forpligtelser i forbindelse med 30 timers sprogstimuleringstilbud
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater.
9A. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger af høj kvalitet
Tilsynet giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Alle medarbejdere har været på kursus i sprogvurdering.
Der observeres forud for udarbejdelse af sprogvurderinger.
9B. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til børn samt inddragelse og vejledning til forældre
Tilsynet giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Der er krav om sprogtrappevurdering af børn i den måned de fylder 2 år. Dagtilbuddet udarbejder sprogtrappevurderinger årligt indtil tidspunktet for sprogvurdering 3-6 i barnets 5-årsalder. Dette giver løbende feedback til dagtilbuddet vedr. evt. behov for justering af de sproglige læringsmiljøer.
Der har tidligere været praksis for halvårlig sprogtrappevurdering, hvilket dog har vist sig at være for høj kadence i forhold til udbyttet i praksis.
9C. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets forpligtelser i forbindelse med børn som er indskrevet i 30 timers sprogstimuleringstilbud
Tilsynet giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Der er ikke 30 timers sprogstimuleringstilbud i dette dagtilbud.
9D. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at realisere den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata
Tilsynet giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddets sprogvejledere deltager i de kommunale sprognetværksmøder, som løbende bidrager til kvalificering af arbejdet med den kommunale sprogstrategi.
Der udarbejdes mål for den sproglige udvikling for børn der ligger under trin og disse indarbejdes i tilrettelæggelsen af LAHOPL (Lange Autentiske Hands-On Projektbaserede Læringsforløb).
9E. Tilsynets vurdering af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater
Tilsynet giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har gennemført en vurdering af de sproglige læringsmiljøer i praksis, som gav anledning til at sætte fokus på at skabe flere nuancer i det sprog, som børnene er omgivet af. Dagtilbuddet har erfaret, at dette er udfordrende men er optaget af at finde veje til at lykkes.